Ryttaren – inverkan och påverkan på hästen

Hur kan vi då vara en lätt ryggsäck att bära, minska påverkan vi har på hästens biomekanik och samtidigt följa våra mål eller ambitioner mot träning eller tävling.

I samma sekund som människan bestämmer sig för att rida sin häst bryter vi ett naturligt beteende hos hästen. Hästen är inte skapt för att bära vikt på sin rygg utan endast konstruerad för att bära sin egen kroppsvikt och sina tarmar.

Ta ansvar över din stabilitet och balans. Skapa nya vanor där balans och stabilitet i vardagen blir en rutin. Ryttarfys måste bli en vana för att komplettera och faktiskt vara en tillgång för vår häst. Viktigare än någonsin – aveln bjuder på extraordinära, atletiska hästar med mycket rörelse och scope.

Tiden vi lägger på att stärka, bygga och anpassa utrustningen för våra hästar är mer eller mindre förgäves om vi ryttare struntar i att optimera vår inverkan och påverkan när vi sitter på hästen. Sitter du snett, kommer din utrustning att bli sned och hästen anpassa sin muskulatur därefter. Samma om hästen är sned kommer kedjan sluta sned.

Kroppskännedom

Koordination

Balans, stabilitet

Symmetri

4 viktiga punkter för att minska påverkan hos hästen, för att befria hästen från att kompensera en sned, svag eller obalanserad ryttare.

En välbalanserad ryttare med god koordination, balans, stabilitet och symmetri i en sadel som är konstruerad för att bära påverkar hästen marginellt. En obalanserad ryttare, handstark eller ridandes i en sadel som inte hanterar trycket från hästen och ryttaren tillsammans kan ge stora skador.

Inlägget om ”träningschema” skulle i de bästa av världar synkas med ett schema för ryttaren. Ta ansvar för din kropp, fatta taktpinnen för att skapa förutsättningarna för att bli det bästa ekipage ni kan. Det kräver en helhet mellan hästens träning, vila och utrustning tillsammans med ryttarens fysik.

Kroppskännedom: Känner du din kropp?

Vilken fot tar första steget respektive sista steget uppför eller nedför en trapp. Sitter du upp och av från båda sidorna, om inte – prova!

Koordination / rörlighet: Knäpp händerna och luta dig framåt. Kan du kliva över dina egna händer med höger respektive vänster ben åt båda hållen? – Är händerna en för kort distans att runda, håll i ett gummiband, skärp eller annat material som förlänger distansen.

Balans & stabilitet : Stå framför spegeln och borsta tänderna på ett ben, byt efter halva tiden, bibehåller du kroppen staplad som klossar ?

Tappar du balans eller stabilitet – öva ofta!horizontal balans

Symmetriträning : Draken – kan du balansera på ett ben med benet framför kroppen, fälla höften bakåt, ta sikte med armarna framåt eller nedåt och sträcka ut samma ben bakåt. Känns det lika åt båda hållen och kan du undvika att tippa i höften?

Sitsoptimering kommer i flera delar och är alltid individuellt. För att ge hästen förutsättningar behöver ryttaren ha en oberoende sits utan att balansera i hästen mun eller tappa balansen. Hoppryttarens största utmaning blir att vara följsam i anridning, språng och landning. Dressyrryttarens utmaning blir att stapla klossarna neutralt för att inte falla framåt eller bakåt eller låsa sina leder.

 

Författare: Evelina

Evelina har en lång erfarenhet som ryttare och utbildare av unga hästar. Bakgrunden som instruktör och tränare breddas kontinuerligt och hon erbjuder något unikt. Hållbarhet i helhet för både häst och ryttaren. Evelina fortsätter utbilda sig kontinuerligt för att erbjuda ryttaren och hästen det bästa förutsättningarna tillsammans och skapa nya förutsättningar. Grundare av https://www.horseequestrian.se där hon följer drömmen om att arbeta med häst och ryttare - med hennes största passion och bröst brinn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *